Kolečka trhu elektromobilů se začala roztáčet i v srdci Evropy. První české elektromobily brázdí silnice, potenciálních i hrdých majitelů elektromobilů přibývá a v souvislosti s tím řeší dobíjení čtyřkolých miláčků jak doma, tak na cestách. Nejeden výrobce elektrokomponentů tak do svého portfolia zahrnul i dobíjecí stanice.

Je tomu tak i v případě KPB INTRA s.r.o., která se v energetickém průmyslu pohybuje už od roku 1995. Vývojem dobíjecích stanic se začala zabývat v roce 2015. Jejím cílem bylo vyvinout zákaznicky komfortní dobíjecí stanice, které zajistí nejen dobíjení, ale budou vybaveny i aplikací pro správu stanic majitelem/provozovatelem. Výsledkem vývoje je tak unikátní řada dobíjecích stanic s vlastním backend systémem (systém pro řízení a správu stanic). Backend systém je jeden z klíčových prvků pro komerční provoz jakékoli dobíjecí stanice, neboť právě zde jsou informace potřebné pro úplatné dobíjení. Na rozdíl od konkurenčních výrobců zákazníci KPB INTRA nemusí řešit volbu backend systému a jeho kompatibilitu nebo složitost propojení s dobíjecí stanicí. Kromě standardních informací o provozu a správě dobíjecích stanic backend KPB INTRA obsahuje platební a fakturační modul pro jednorázové i smluvní dobíjení a vzorovou obchodní dokumentaci (smlouvy, obchodní podmínky, apod.), což jistě ocení ti, kteří chtějí úplatné dobíjení provozovat, ale nejsou vybavení týmem právníků a daňových poradců, kteří by je problematikou úplatného dobíjení provedli (např. malé ČS, autoservisy, hotely, restaurace). Další nemalou výhodou dobíjecích stanic KPB INTRA je možnost zákaznické konfigurace výkonu i typu konektorů pro připojení elektromobilů (Yazaki, Mennekes, CCS-2).

Varianty dobíjecích stanic

KPB INTRA nabízí řadu stanic na principu dobíjení střídavým proudem (AC stanice), a to v provedení stojanovém nebo nástěnném (wallbox). Maximální výkon AC stanic je v současné době 22 kW.

Pro úplatné dobíjení jsou určeny stojanové dobíjecí stanice. Pro soukromý osobní nebo firemní provoz a bezplatné komerční využití např. u nemocnic a úřadů jsou dobíjecí stanice koncipovány jako jednoduché wallboxy vybavené LED kontrolkami s indikací stavu a procesu dobíjení.

Mechanickou odolnost všech dobíjecích stanic zajišťují skelety z ocelového/hliníkového plechu s antikorozní vrstvou a bezpečnostním sklem chránícím dotykový displej. Skleněné výplně jsou podsvícené LED osvětlením. Stanice se dají osadit dodatečnými obrazovkami pro světelnou reklamu nebo pro využití jako infopanel s aktualitami a informacemi, vkládanými majitelem/provozovatelem dobíjecí stanice v backend systému. Stojanové stanice mohou dobíjet dva elektromobily současně a mohou disponovat více typy konektorů. Řada dobíjecích stanic na principu dobíjení stejnosměrným proudem (DC dobíjení) s výkonem 50 kW je prozatím ve fázi vývoje. DC dobíjecí stanice sice výrazně zkrátí dobu dobíjení, jejich pořízení i provoz jsou však finančně náročnější.

Text nevyjadřuje názor redakce.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist