Mikro a malé podniky jsou páteří české ekonomiky. Do této kategorie se řadí 19 z 20 firem v Česku a zaměstnávají téměř polovinu pracující populace. Přitom právě tyto malé firmy nejvíce pociťují důsledky krizí, ať už je to pandemie nebo válka na Ukrajině a stoupající ceny energií. Velmi často se také potýkají s překážkami jako jsou vysoké náklady nebo nejistota, které technologie jsou pro ně nejvhodnější.

Společnost Mastercard proto nyní spouští program Strive Czechia, který se právě na malé a mikro podniky zaměřuje. Mastercard jej slavnostně zahájila na začátku listopadu, firmy se do něj mohou začít hlásit na jaře. Program začne najíždět postupně, bude pro všechny a zcela zdarma.

„Strive Czechia si neklade žádné podmínky, mohou se do něj hlásit všechny mikro a malé podniky. Cílem je podpořit co nejširší paletu těchto firem,“ říká generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku Michal Čarný. Celkem Strive Czechia cílí na 250 tisíc mikro a malých podniků, což je čtvrtina z celkového zhruba jednoho milionu podnikatelů v Česku. Program Strive je mezinárodní, konkrétně v České republice je pro podnikatele připravena pomoc za 5,5 milionu dolarů, tedy téměř 134 milionů korun.

Program podnikatelům mimo jiné nabídne například koučink a mentoring, programy rozvoje, jednodušší přístup k půjčkám, zlepšení financování či logistiky, přechod na digitalizaci nebo třeba posílení postavení žen ve firmách. Pomůže také získat potřebné rady a informace o moderních technologiích, které nejlépe odpovídají potřebám jednotlivých podniků. Vítány jsou firmy podnikatelů, kteří museli kvůli válce odejít z Ukrajiny a rádi by restartovali své podnikání v Česku.

Hlavním partnerem a koordinátorem programu je organizace CARE Česká republika, součást mezinárodní konfederace organizací CARE. Jedná se o přední humanitární organizaci bojující s globální chudobou.

Program pomůže speciálně podnikatelkám 

Zvláštní pozornost chtějí tvůrci programu věnovat také ženám - podnikatelkám. Nedávno uskutečněná studie Strive Czechia Barometer, realizovaná společností 60 Decibels za podpory Hospodářské komory ČR totiž zjistila, že podniky vedené ženami se musejí potýkat s větším množstvím překážek než podniky vedené muži. Téměř polovina respondentek studie nedoceňovala význam digitalizace pro budoucí úspěch svého podnikání. Kromě toho se podnikům vedeným ženami v posledním roce dařilo o něco hůře a podnikatelky se také dívají do budoucna s menším optimismem.

„Pandemie zcela zřetelně ukázala zranitelnost malých podniků, a zejména těch, které vlastní ženy. Stejně jasně ukázala i význam digitalizace. Když malým podnikům v Česku digitalizaci usnadníme, můžeme významně přispět k tomu, aby podnikatelé na okraji zájmu – a především pak podnikatelky, měli přístup k finančním službám nezbytným pro jejich růst. Nepochybujeme, že vytvořením ekosystému podpory podnikání, který se bude podílet na tvorbě programů a nástrojů odpovídajících potřebám malých českých podniků, dokážeme přispět k tomu, aby se drobné podnikání v Česku vrátilo k růstu,” uvedla Payal Dalal, seniorní viceprezidentka pro společenské dopady na mezinárodních trzích z Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard.

Podle Tomáše Prouzy, viceprezidenta Hospodářské komory, ženy podnikatelky více potřebují služby v oblasti osobního rozvoje a znalostí, jako jsou školení digitálních a manažerských dovedností. „Jednou z cest, jak celému segmentu mikro a malých podnikatelů nabídku těchto služeb systematicky doručit, je právě iniciativa Strive Czechia. Těším se na výsledky naší společné práce,“ komentoval výsledky studie Tomáš Prouza.

Mezi největší překážky, které českým podnikatelům brání ve výraznější digitalizaci, patří náklady, nejistota ohledně reálných přínosů moderních technologií, a obavy, že digitální řešení nejsou pro malé podniky vhodná. V souvislosti s digitalizací uvedly téměř dvě třetiny (64 procent) dotazovaných, že by ocenily rady od jiných podnikatelů v segmentu. Stejné množství respondentů uvedlo, že by uvítali jednotnou platformu, která by jim umožňovala zjistit, které z moderních technologií nejlépe odpovídají potřebám jejich podnikání.