Policie při svých zásazích potřebuje výkonná služební auta, která například při honičce s podezřelými obstojí. Taková vozidla ale nesplňují emisní limity na to, aby šla pořídit z evropských dotací. Za peníze EU se dají koupit jen auta na alternativní pohon nebo s nízkou produkcí CO2. „To se ale u služebních vozidel Policie ČR dost těžko praktikuje. Výkonná vozidla totiž tyto podmínky nesplňují,“ říká plukovník Jaromír Bischof, náměstek policejního prezidenta pro ekonomiku, v podcastu HN.

„Přesto se snažíme neztratit krok a tam, kde je to možné, využíváme elektromobily. Ty ale slouží především v takzvaném týlovém zabezpečení,“ dodává Bischof. Silná služební auta tedy může policie nakupovat pouze ze svého rozpočtu.

Kromě tohoto zádrhele ovšem dotace EU policie využívá hojně. Pořídila za ně například vrtulník Bell 412 EPi v takzvaném záchranářském provedení za 380 milionů korun. To znamená, že vrtulník má speciální vybavení, jako podvěs nebo jeřáb a jeho hlavním úkolem je záchrana lidských životů v těžko dostupných oblastech.

„Mimo to slouží i pro policejní činnost, velmi často jej využíváme při pátrání po pohřešovaných osobách a pokud je to nezbytné, tak i při jejich transportu do zdravotnických zařízení. Využívá se také při hašení požárů,“ dodává Bischof. Letecká služba Policie ČR hasí průměrně třicet požárů ročně, nejen v Česku, ale i v zahraničí, například loni v Hřensku nebo před dvěma lety v Albánii. Kromě toho Bell 412 EPi slouží i k přepravě příslušníků Útvaru rychlého nasazení do místa zásahu. Dnes má vrtulník za nalétáno přes 1100 letových hodin.

Celkem policie v končícím programovém období realizovala z dotací EU 286 projektů v celkové hodnotě 7,2 miliardy korun. Kromě nákupu vybavení šly evropské peníze například na obranu vnějších hranic, na přeshraniční spolupráci, ale také třeba na zateplování policejních služeben a další energetické úspory.

Proměny Česka