Češi milují bezhotovostní placení. Podle posledních průzkumů je to primární způsob platby v bezmála 60 procentech případů. A mohlo by to být ještě víc, kdyby zákazníci stále čas od času nenaráželi na obchodníky, kteří karty z nějakého důvodu nepřijímají. Ruku v ruce s přikládáním karty, mobilu nebo hodinek ale jde i nová výzva: jak si ve velkém množství transakcí udržet přehled a třeba se z něho i poučit a zjistit, kde člověk utrácí nejvíc a za co by mohl ušetřit.

Že by Češi ocenili lepší přehled ve svých výdajích, potvrzují i banky. Přispívá k tomu zejména neustále se navyšující množství bezhotovostních plateb, kdy si zákazníci i obchodníci zvykají platit kartou i drobné nákupy a další výdaje. „Vzhledem k tomu, že lidé platí bezhotovostně téměř na každém rohu a plateb tak má klient ve svém bankovnictví opravdu velké množství, může pak pro něj být někdy těžké se ve svých transakcích vyznat,“ říká produktový manažer Banky Creditas Petr Žádník.

Občas se pak klienti ve svých transakcích neorientují natolik, že se při kontrole výpisu uchýlí k reklamaci platby. Údaje o transakcích v internetovém bankovnictví se totiž zejména u menších obchodníků často skládají jen z písmen a čísel a není z nich na první pohled zřejmé, kde a za co člověk platil. Reklamaci pak musí banka společně s obchodníkem důkladně prověřit.

„Reklamace transakcí jsou poměrně běžnou záležitostí. Někdy jsou oprávněné, jindy však nikoliv. Klienti jsou například přesvědčeni o tom, že platbu nerealizovali, po bližším prozkoumání se však ukáže, že na nákup jen zapomněli. Proto jsme se rozhodli využívat nástroj Ethoca, který obohacuje přehled transakcí o údaje o obchodnících. Klienti pak mají ve svých výdajích lepší přehled a je jim na první pohled jasné, co a kde kupovali,“ dodává Petr Žádník z Creditas.

Ethoca je digitální nástroj společnosti Mastercard. K jednotlivým nákupům přiřazuje detailní informace, jako je jméno a logo obchodníka či lokalita nákupu, a umožňuje tak uživatelům a klientům bank mít lepší přehled ve svých transakcích. Běžně jej již využívají finanční instituce i obchodníci při online transakcích platební kartou.

„Tím, že Ethoca zpřehledňuje realizované transakce, pomáhá nejen koncovým uživatelům, ale také obchodníkům i bankám. Pokud se tedy zákazník z nějakého důvodu rozhodne pro reklamaci transakce, dokážeme tuto situaci efektivně a rychle vyřešit. Během chvilky lze zjistit, zda je reklamace oprávněná, či nikoliv,“ upřesňuje Barbora Tyllová, produktová ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Identifikací falešné reklamace tak Ethoca šetří bankám a obchodníkům čas i náklady vynaložené na celý proces vracení peněz. Zabraňuje i účelovým reklamacím platebních transakcí, které se objevují i jako pokusy o podvod. A v neposlední řadě může pomoci samotným klientům udělat si přehled, kde a za co nejčastěji utrácí, a třeba i upravit své návyky.

Text nevyjadřuje názor redakce