Závod společnosti onsemi z Rožnova pod Radhoštěm má šanci stát se lídrem ve výrobě polovodičů založených na karbidu křemíku, které se používají například pro řízení napájení v trakčních modulech. Česko má tak nyní jedinečnou šanci posílit své postavení v dodavatelském řetězci pro světové automobilky. A nejen pro ně. Co je k tomu třeba? Schválení korporátní investice 44 miliard korun do špičkových technologií podmíněné podporou české vlády. V čem spočívá unikátnost této investice, vysvětluje v rozhovoru Aleš Cáb, viceprezident pro výrobu ve společnosti onsemi.
Co je dnes hlavním byznysem onsemi v Rožnově?
Naše společnost je součástí nadnárodního dodavatele polovodičových součástek pro automobilové a komunikační technologie, počítače a spotřební elektroniku, průmysl, energetiku a další odvětví. V Rožnově navrhujeme integrované obvody, vyvíjíme nové technologie, vyrábíme křemíkové desky a polovodičové čipy. Pohybujeme se ve světové špičce s technologií polovodičů TIGBT, která se ve vysokonapěťových aplikacích využívá ke konverzi stejnosměrného proudu na střídavý. V současnosti se soustředíme na vývoj čipů na bázi karbidu křemíku, který nahrazuje křemík. V Rožnově dnes vyrábíme desky z karbidu křemíku, růst krystalů pro velkoobjemovou výrobu pro nás zajišťuje sesterský závod onsemi v USA. V Rožnově ale máme výzkum a vývoj této unikátní technologie. Desky z Rožnova pak směřují do onsemi v Koreji, kde se z nich vyrábějí špičkové čipy.
Proč právě karbid křemíku?
Přináší vyšší účinnost polovodičových součástek a umožňuje tak výraznou úsporu elektrické energie při její konverzi, což se projeví například u elektromobilů delším dojezdem na jedno nabití baterie. Má vyšší účinnost, vyšší životnost a karbidový čip může být lehčí a menší než klasický křemíkový polovodič. Má podle nás velký potenciál i v dalších průmyslových aplikacích, především v solární a větrné energetice. Začala to Tesla, přidaly se další automobilky, zapojily se i státy a města díky tlaku na úspory energie a poptávka se dále urychluje. V příštím desetiletí se u karbidu křemíku předpokládá více než třicetiprocentní meziroční růst poptávky.
V posledních 10 letech společnost investovala do našeho byznysu v Rožnově přes 14 miliard korun, z toho 6,6 miliardy do technologie karbidu křemíku. Pro rozšíření provozu v příštích dvou letech chceme využít již předschválenou investici ve výši 8,8 miliardy a ministerstvem průmyslu a obchodu navrženou investiční pobídku ve výši 546 milionů korun. Ta čeká na konečné schválení vládou.
To ale není jediná investice, kterou by mohlo rožnovské onsemi od své matky získat, že?
Další investice, o níž se aktuálně jedná, by byla využita k připojení prvního a posledního kroku řetězce výroby polovodičů z karbidu křemíku. Na jednom místě bychom přímo ze vstupní suroviny, prášku karbidu křemíku, vyráběli krystaly. V rozšíření současných provozů bychom pak z vlastních krystalů dále produkovali leštěné desky a poté je opatřili epitaxní vrstvou, která je základem pro následné vytvoření polovodičové struktury. A především by investice umožnila výrobu celých čipů z karbidu křemíku, dnes produkovaných pouze v onsemi v Koreji. Spojením všech čtyř kroků by se výroba v Rožnově stala naprosto jedinečnou nejen v Evropě, ale i ve světě.
O jak velkou investici se jedná?
Jde o dvě miliardy dolarů (přibližně 44 miliard korun), což je mnohem vyšší částka, než byla v rožnovské výrobě dosud investována. Státní pobídka na tuto investici je v současnosti předmětem jednání se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a následně bude projednána vládou. Investice by představovala důležitý krok směrem k posílení českého čipového průmyslu, který je zásadní pro budoucí rozvoj v energetice a elektromobilitě.
V jakém směru zejména?
Elektromobilita je nyní megatrendem a výrobci budují nové dodavatelské řetězce. U klasických automobilů mají už osvědčené dodavatele a vstoupit do zavedených vazeb je velmi náročné. U elektromobility je to jinak. Vyžaduje řadu nových komponent, jako třeba baterii a měnič, které našimi výrobky podporujeme. A to je pro nás a pro Česko příležitost, jež se otevírá jednou za 20 let. Teď máme šanci zapojit se hned na počátku. V běžném elektroautě je na 1500 křemíkových čipů a onsemi dodává celou třetinu. Ale v případě karbidu křemíku mluvíme o trakčním modulu, v němž je více čipů s podobnou funkcí, které by se všechny vyráběly v Rožnově. Korporace onsemi má podepsané dlouhodobé kontrakty s předními automobilkami, a pokud by se investice povedla podle očekávání, z Česka bychom od roku 2026 či 2027 dodávali světovým automobilkám, pro něž bychom se stali zásadními partnery.
Měla by ta investice i další dopady?
Pokud se ji podaří realizovat, je pravděpodobné, že korporace bude u nás dále investovat a lokalitu rozvíjet. Rozsahem a objemem by byl rožnovský provoz naprostou unikátní jedničkou nejen evropskou, ale také světovou.
Navíc by investice měla dopad i na produkci a odběr dalších komponent potřebných pro naši výrobu – elektřinu, plyn jako vodík a dusík, potřebovali bychom náhradní díly pro naše stroje a servisní služby pro náš strojní park. Na základě minulých investic vyrostly firmy, které vznikly původně kvůli nám, ale dnes vyrábějí a dodávají dalším společnostem.
Kromě toho jsme zahájili s CzechInvestem aktivitu pro rozvoj českých firem. Ukážeme jim, co vyrábíme, co potřebujeme a odebíráme ze zahraničních zdrojů a co bychom přitom rádi převedli do Česka. Například jde o přesnou strojařskou výrobu náhradních dílů pro zařízení pro polovodičový průmysl, specializované inspekční stanice, spotřební materiály a specifické servisní služby. Rádi bychom tak podpořili další české firmy.
Věříte, že onsemi v Rožnově investici získá?
Děláme vše pro to, aby se nám to podařilo. Nutno říci, že zásadní podmínkou je pobídka od státu. Aktuálně probíhá příprava rozsáhlého projektu na území brownfieldu v průmyslovém areálu, který chceme využít. Fungují pracovní skupiny a probíhají jednání s městem o ubytovacích kapacitách pro nové plánované pracovní síly, o infrastruktuře, o kapacitách škol a školek, volnočasových aktivitách a podobně. Máme velkou podporu od vedení města, radnice to vnímá jako velkou příležitost pro růst nejen města, ale i regionu. Plánujeme přijmout přibližně 1000 nových zaměstnanců, ale bude to mít samozřejmě vliv na řadu dalších oblastí a přinese to další pracovní příležitosti v regionu.
Kde kromě autoprůmyslu mají čipy založené na karbidu křemíku využití?
Poptávka po čipech z karbidu křemíku je nyní tažena elektromobilitou, ale prosazuje se také v obnovitelných zdrojích elektřiny, bateriových úložištích, nabíjení elektromobilů, tedy obecně v systémech přispívajících k dekarbonizaci, elektrifikaci a snižování ztrát energií. S využitím vysoce účinných polovodičů z karbidu křemíku je rovněž spojen rozvoj komunikačních sítí 5G a vyšších nebo náročná hardwarová řešení pro využití umělé inteligence.
Článek vznikl ve spolupráci se společností onsemi.
Text nevyjadřuje názor redakce.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist