Průměrná ceníková cena za minutu reklamního prostoru v prime time na hlavních televizních stanicích podle Dentsu Indexu, který je sestavován na základě dat společnosti Nielsen Admosphere, vzrostla od počátku roku 2024 i v Česku. „Zájem o televizní reklamu rok od roku stoupá a objevují se i noví klienti, zejména z oblasti e-commerce. Tlak na cenu reklamního prostoru je vzhledem k tomu opravdu vysoký,“ konstatuje Martin Mlýnek, investiční ředitel společnosti Dentsu Česká republika. Nejméně zaplatili v průměru inzerenti za minutu v hlavním vysílacím čase v červenci, kdy cena činila 207 595 korun. V březnu zaplatili inzerenti za minutu již 472 348 korun, přičemž zatím nejvyšší cenu zaplatili v dubnu, kdy cena za minutu v hlavním vysílacím čase činila již 478 970 korun. V květnu se průměrná cena snížila na 423 827 korun a v červnu činila pouze 411 266 korun.

„Průměrné ceny televizní reklamy rostou zejména v posledních dvou letech, a to v řádech desítek procent. Již nyní jsme v některých měsících na historickém maximu a ani v příštím roce se nedá očekávat, že by ceny zůstaly stejné, nebo se dokonce snížily. Nárůst cen bude v příštím roce pravděpodobně rovněž dvojciferný,“ dodává Martin Mlýnek.

Nejvyšší celosvětový nárůst investic do televizní reklamy by měl v letošním roce vykázat farmaceutický průmysl. „Dle našich předpovědí bude tento sektor v letošním roce investovat více než 30 procent svých reklamních výdajů do televize, což je téměř o šest procentních bodů více, než je celosvětový průměr,“ komentuje tato zjištění Jiří Vítek, mediální ředitel společnosti Dentsu Czech Republic.

Dentsu Index

V průměru vidělo televizní reklamu v březnu 2024 téměř 5 milionů Čechů starších 15 let, kteří ji sledovali alespoň 3 minuty, v červenci jich pak bylo o necelý milion méně. Více než čtvrtina reklam měla stopáž 20 sekund, následovaná 15sekundovou a 10sekundovou reklamou na třetím místě.

Globálně se rok 2024 nese ve znamení nových aliancí a partnerství mezi mediálními a technologickými subjekty. Obě strany se snaží posílit svoji pozici na trhu, a to především zajištěním maximálního možného množství licencí na data a obsah či zlepšením své nabídky řešení pro inzerenty, což je trend, který by měl pokračovat v průběhu celého roku.

V souvislosti s pomalým oživováním světové ekonomiky se očekává, že celkové celosvětové výdaje na reklamu vzrostou v roce 2024 o 35,8 miliardy a dosáhnou tak částky 754,4 miliardy dolarů. Jen na prezidentské volby v USA připadne v roce 2024 přibližně třetina dodatečných výdajů na reklamu, tedy asi 11 miliard dolarů.

Výdaje na digitální reklamu překonávají předchozí očekávání růstu a předpokládá se, že vzrostou o 7,4 procenta a získají podíl 59,6 procenta na celosvětových výdajích. Výdaje na reklamu v televizním vysílání se podle prognóz zvýší o 2,6 procenta a dosáhnou v tomto roce na částku 170,0 miliardy dolarů, přičemž „připojená“ televize bude hnacím motorem růstu. Zároveň v letošním roce vzrostou i výdaje na programatickou digitální reklamu, a to o 10,9 procenta, což bude představovat trojnásobek objemu výdajů za ostatní digitální reklamu.

Na dvanácti největších světových trzích je v tomto roce očekáván rychlý nárůst v oblasti cestovního ruchu a dopravy, protože cestovní ruch těží z oživení po pandemii onemocnění covidu-19. Následovat jej bude mediální a zábavní průmysl, a to díky rozšiřující se nabídce obsahu a streamovacích služeb.

Po roce 2024 se bude trh s globální reklamou i nadále zvyšovat, přičemž v roce 2026 dosáhne přibližně 819,1 miliardy dolarů.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist