Poměrně úzký okruh českých firem bude za rok 2024 poprvé vykazovat informace o udržitelnosti podle nové evropské směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Výroční zprávy finančních institucí a velkých veřejně obchodovaných společností tak již budou zahrnovat novou část zaměřenou na environmentální (E), sociální (S) a správní (G) otázky. O rok později se k plnění této rozšířené vykazovací povinnosti přidají další desítky velkých firem v ČR. Dosud převážně dobrovolný obsah se bude do budoucna řídit požadavky Evropských standardů pro vykazování udržitelnosti (ESRS, European Sustainability Reporting Standards) a taxonomie EU.
Letos v červnu byly zveřejněny výsledky průzkumu PwC’s Global CSRD Survey 2024, který se zabýval připraveností firem na vykazování informací o udržitelnosti podle nových pravidel EU. Průzkumu se zúčastnilo celkem 547 velkých firem a skupin z celého světa, z toho 386 evropských. Většina je přesvědčena, že na splnění povinností bude připravena včas, detailní odpovědi na jednotlivé otázky ale odhalují zpoždění, které bude potřeba dohnat.
Čtvrtina firem s přípravami ještě nezačala
Mezi 40 a 50 procenty se pohybuje podíl firem, které potřebné kroky zahájily, ale ještě je nedokončily. Další zhruba čtvrtinu pak přípravné činnosti teprve čekají. V praxi se přitom jedná o časově náročné aktivity, které si vyžádají zapojení širšího okruhu zaměstnanců a vedení.
Analýza dvojí významnosti je nutný základ, od kterého se odvíjí, jaká témata ESRS standardů bude v reportingu potřeba pokrýt. Hledání a mapování zdrojů informací k těmto tématům může být zdlouhavé – a často se také odhalí mezery v pokrytí ukazatelů. Dostupnost spolehlivých dat je na rozdíl od tradičního účetního výkaznictví většinou omezená, stejně jako kapacita pracovníků, kteří dosud ve svých rolích nebyli zapojeni do externího reportingu.
Pokud jde o připravenost na vykazování podle taxonomie EU, pak si zcela podle očekávání výrazně lépe vedou firmy zařazené v první vlně. Zhruba polovina subjektů, kterým vykazovací období začíná v lednu 2025, však dosud nezahájila klasifikaci udržitelných aktivit, detailní posouzení a výpočet jejich podílu na tržbách a provozních či kapitálových výdajích. Celkově tak tuto část reportingu nemá podchycenu téměř třetina respondentů.
Velkou část přípravných aktivit je nutné realizovat jen v prvních letech. Následně si pak vyžádají pouze pravidelný monitoring a případnou aktualizaci. Jinak je tomu však u sběru dat a informací do zprávy o udržitelnosti, který se bude opakovat každoročně. Zvýšené nároky v rámci prvního roku vycházejí z toho, že firmy tyto zprávy v požadovaném standardu sestavují poprvé a nemají zatím nastaveny mechanismy, odpovědnosti a systémy. Implementační kroky zatím úspěšně dokončilo méně než čtvrtina dotazovaných společností.
Přístup k řízení udržitelnosti
Textová část zprávy se bude věnovat nejen popisu přijatých opatření a investovaných zdrojů v daném roce, ale také plánům na řízení podstatných dopadů na životní prostředí, zaměstnance a společnost v budoucnu. Samotná pravidla pro reporting udržitelnosti neukládají firmám, jak k řízení ESG témat přistupovat, vyžadují pouze transparentní popis skutečného stavu. Praxe ale ukazuje, že jakmile začnou firmy připravovat informace k externímu zveřejnění, vede je to i k hledání příležitostí ke skutečnému zlepšení.
Více než polovina vykazujících v první vlně věří tomu, že příprava zprávy o udržitelnosti nepovede jen ke splnění zákonných požadavků, ale přinese firmě i reálné výhody. Více než třetina respondentů, kteří budou vykazovat informace o udržitelnosti v druhé vlně, dokázalo pět konkrétních přínosů pojmenovat.
Nejčastější překážky
Drtivá většina firem si je plně vědoma problému s dostupností a kvalitou dat. Nepřekvapí, že hned na druhém místě mezi překážkami boduje složitost dodavatelsko‑odběratelských řetězců. Zatímco účetní výkazy zachycují finanční situaci a výsledky firmy samotné, vnímání udržitelnosti se nedá omezit jen na vlastní činnost. Příkladem mohou být dopady na životní prostředí, které vznikají při zpracování surovin ve výrobě u dodavatelů a při přepravě. Reálně firmy ale zatím málokdy dohlédnou dál než na první vrstvu, tedy na přímé smluvní partnery. Bez dalšího zkoumání si tak nemohou být jisty, že ve vzdálenějších článcích řetězce nedochází k nežádoucím dopadům. Kromě emisí skleníkových plynů (tzv. uhlíkové stopy) je v hledáčku ESG reportingu také dodržování lidských práv.
Tyto dvě hlavní překážky budou zejména v prvních letech přinášet větší potřebu odhadů, a tedy nezbytně i větší míru nejistoty, pokud jde o jejich správnost a přesnost. Proto zde bude velmi důležitý profesní úsudek auditora.
Nezanedbatelné jsou také překážky organizačního rázu, které se mohou na kvalitě dat a výsledné zprávy negativně podepsat. Nedostatek času a kapacity v týmech působí obavy téměř u osmdesáti procent respondentů a v praxi je vidět, že oprávněně. Až na výjimky zde zatím není zvykem věnovat reportingu udržitelnosti pozornost a zdroje srovnatelné s finančním výkaznictvím, které je již vysoce standardizované a podléhá důkladným interním kontrolám.
Role a odpovědnost
V porovnání s předchozími lety je z průzkumu zřetelný rostoucí důraz na formalizaci i zde. Zatímco dříve dobrovolné zprávy o udržitelnosti často spadaly do působnosti různých funkcí (např. komunikace a public relations, lidské zdroje či životní prostředí), kolem tří čtvrtin firem v roce 2024 zapojuje do příprav finance a vyšší management, a to bok po boku se specializovanou rolí ESG či výboru pro udržitelnost. Je tak možné lépe stavět na podobnosti řídicích a kontrolních procesů, které jsou nezbytné pro zajištění kvality vykazování.
Na druhou stranu je z průzkumu vidět skluz ve spolupráci s výbory pro audit – 35 procent z nich se zatím nezapojilo a čtvrtina z nich dosud nezačala řešit budoucí ověření zprávy o udržitelnosti s externím auditorem.
Zpoždění a prodlevy v přípravě reportingu, spolu s podceněnou časovou náročností ověření, představují riziko pro včasnost vydání výroční zprávy, jejíž povinnou součástí zpráva o udržitelnosti bude.
Některé firmy plánují tento předvídatelný problém vyřešit tím, že využijí výjimku díky konsolidaci mateřskou společností. Ani ta je však nezbaví povinnosti dodat pro konsolidovaný reporting spolehlivá, kompletní a ověřitelná data.
Riziko, že to některé nezvládnou, narůstá i podle způsobu práce s daty. Stále převažuje využívání tabulkových procesorů, což s sebou nese zvýšené riziko chyb různého druhu a nedostatečnou auditní stopu. Ani další z nejčastěji využívaných nástrojů zatím nedosahují kontroly nad celým průběhem sběru a zpracování dat, jaká je obvyklá u účetního výkaznictví. Ověření auditorem tak bude při úplné či částečné absenci interních kontrol o to náročnější. Úkol auditora bude složitý také díky subjektivní povaze výhledů do budoucna, které vykazovací standardy očekávají i pro střednědobý a dlouhodobý horizont.
Vzhledem k ujištění založenému na předepsaných auditorských postupech však budou zprávy věrohodnější pro jejich hlavní uživatele – tedy pro investory, financující banky nebo klíčové zákazníky.
Zprávy o udržitelnosti a jejich ověření – otázky a odpovědi
Proč jsou zprávy o udržitelnosti tak důležité?
Zprávy o udržitelnosti zahrnují široké spektrum informací, které vyžadují různé zainteresované strany (stakeholders), ať už jde o zaměstnance podniku či pracovníky v hodnotovém řetězci, komunity dotčené provozem podniku, investory, zákazníky, dodavatele, profesní organizace, poskytovatele finančního kapitálu, veřejný sektor či ESG ratingové agentury. Informace budou mít jasnou strukturu, budou transparentní a srovnatelné, neboť budou vycházet ze stejných pravidel. Informace by neměly být záměrně zavádějící a nevyvážené, ale naopak jasně ověřitelné. Zpráva o udržitelnosti bude obsažena jako samostatný oddíl ve výroční zprávě, která bude muset být zveřejněna nejpozději do 12 měsíců od konce účetního období.
Podniky s povinností vyhotovit zprávu o udržitelnosti budou detailně monitorovat rizika související s udržitelností, což přispěje k jejich lepšímu řízení. Povinnost vykazovat informace o udržitelnosti by mohla motivovat podniky k udržitelnějšímu chování s pozitivním dopadem pro společnost a životní prostředí. Prostřednictvím jednotného vykazování informací o udržitelnosti pak bude jednodušší nastavit regulaci tak, aby podniky nesly za dopady své činnosti na společnost a životní prostředí větší odpovědnost.
Z čeho vyplývá povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti?
Požadavek na povinné vyhotovení zprávy o udržitelnosti vychází ze směrnice EU známé pod zkratkou CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Směrnice CSRD požaduje vykazovat informace o udržitelnosti v souladu s evropskými standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti (European Sustainability Reporting Standards, ESRS).
Transpozice směrnice CSRD týkající se požadavků na vyhotovení zprávy o udržitelnosti do českých právních předpisů probíhá postupně ve dvou vlnách v rámci novel zákona o účetnictví a snaží se držet minimálních požadavků směrnice. Požadavky na vyhotovení zprávy o udržitelnosti jsou v současnosti stanoveny v části osmé zákona o účetnictví (§ 32f až § 32l).
Koho se týká povinné vyhotovení zprávy o udržitelnosti?
◾ Za rok 2024 (reporting v roce 2025)
Velké účetní jednotky nebo velké konsolidující účetní jednotky velké skupiny, které jsou subjektem veřejného zájmu, pokud k rozvahovému dni překročí kritérium průměrného počtu 500 zaměstnanců během účetního období.
◾ Za rok 2025 (reporting v roce 2026)
Ostatní velké podniky nebo velké skupiny, tj. překračující dvě ze tří kritérií k rozvahovému dni za dvě po sobě jdoucí účetní období (bilanční suma vyšší než 25 mil. eur, čistý obrat přesahující 50 mil. eur, průměrný počet zaměstnanců za účetní období vyšší než 250).
◾ Za rok 2026 (reporting v roce 2027)
Kotované malé a střední podniky, malé a nekomplexní úvěrové instituce a kaptivní pojišťovny a zajišťovny (tyto podniky mají možnost odložení povinnosti o dva roky).
◾ Za rok 2028 (reporting v roce 2029)
Podniky mimo EU, které za dvě po sobě jdoucí účetní období dosáhly v EU čistého obratu přesahujícího 150 mil. eur a které mají v EU buď alespoň jeden dceřiný podnik, který je velkým podnikem, případně malým nebo středním podnikem kotovaným na regulovaných trzích EU, nebo pobočku, která v předchozím účetním období dosáhla čistého obratu přesahujícího 40 mil. eur.
Podávání konsolidovaných zpráv o udržitelnosti platí pro mateřské podniky velké skupiny. Dceřiné společnosti, které nemají obchodované cenné papíry na evropském regulovaném trhu, mohou při splnění podmínek využít výjimku z povinnosti vyhotovovat zprávu o udržitelnosti při konsolidaci mateřským podnikem.
V Česku se povinnost vyhotovovat zprávu o udržitelnosti nevztahuje na právní formu družstva (kromě spořitelních a úvěrových družstev). Podniky s povinností vyhotovovat zprávu o udržitelnosti budou vyžadovat informace o udržitelnosti od konsolidovaných subjektů a také od subjektů v jejich hodnotovém řetězci, proto bude mít nová regulace reálný dopad rovněž na menší účetní jednotky.
Jaké informace budou podniky ve zprávě o udržitelnosti zveřejňovat a kdo bude tyto zprávy ověřovat?
Zpráva o udržitelnosti musí být sestavena v souladu s evropskými standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti (ESRS). Tyto standardy konkrétně specifikují informace, které podnik zveřejňuje o svých významných dopadech, rizicích a příležitostech v souvislosti s environmentálními (E), sociálními (S) a správními (G) otázkami udržitelnosti.
Zprávu o udržitelnosti budou ověřovat auditoři, kterým bylo vydáno auditorské oprávnění Komorou auditorů České republiky a současně dodatek k oprávnění k ověřování zpráv o udržitelnosti (oprávnění ESG). Tyto auditory lze najít v rejstříku auditorů na webu www.kacr.cz. Auditora pro ověření zprávy o udržitelnosti musí určit účetní jednotka stejným způsobem, tedy nejčastěji valnou hromadou, jako je tomu v případě povinného auditu účetní závěrky. Pouze s takto řádně určeným auditorem je možné uzavřít smlouvu o ověření zprávy o udržitelnosti.
Článek vyšel v komerční příloze Auditorské služby. Na vydání přílohy se finančně podílely firmy BDO Audit, DANEPO — AUDIT, ICM, Moore Audit CZ, NEXIA AP, Pechmannova Partners, PKM Audit & Tax, SP Audit, TPA Audit, 22HLAV
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist