„Strategie nadace je postavená na změně vzdělávání, implementaci moderních a inovativních přístupů s hlavním důrazem na další rozvoj kompetencí dětí i učitelů. Právě kompetence jsou společným jmenovatelem všech projektů, na kterých se podílíme. I díky naší podpoře se kompetenčně orientovaná výuka stává zásadním tématem v českém mediálním a veřejném prostředí. Postupně se ale mění ve standard i v českém vzdělávacím systému, a to je pro naši další práci klíčové,“ uvádí předsedkyně správní rady nadace Dana Brandenburg.
Co jsou to kompetence a kompetenční výuka?
Kompetenční výuka je zaměřená na rozvoj takových kompetencí, které budou děti a mladí lidé moci uplatnit v současném světě plném neustálých změn a turbulencí. Jde například o schopnost kritického myšlení, týmovou spolupráci, sebevědomí, odolnost, růstové nastavení mysli a další.
Jen v loňském roce měly aktivity nadace a jejích partnerských organizací dopad na 47 procentech českých základních a středních škol, to je více než 2600 škol u nás! K dlouholetým partnerům, které Nadace České spořitelny podporuje, patří například organizace a projekty Učitel naživo, Eduzměna, SOFA, Elixír do škol, Fórum pro prožitkové vzdělávání, soutěž Finanční gramotnost nebo Step by Step a její program Začít spolu.
Nadace přispívá i na výzkum
Právě díky podpoře nadace mohl být letos například dokončen rozsáhlý a unikátní výzkum o efektivitě vzdělávacího programu Začít spolu od organizace Step by Step. Výzkum realizoval tým Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáš Bati a zúčastnilo se ho 520 dětí z 27 tříd ve školách zařazených v programu Začít spolu. Cílem bylo zmapovat dopady programu u dětí. „Z výzkumu vyplynulo, že žáci, kteří se vzdělávají ve třídách s programem Začít spolu, dosahují v komplexních úlohách, v nichž se děti musely více spoléhat na kreativitu a samostatný úsudek, lepších výsledků než jejich vrstevníci z běžných škol,“ popisuje výsledky výzkumu Dana Brandenburg a zdůrazňuje jeden ze zásadních poznatků výzkumu: „Děti ze tříd Začít spolu se navíc ve škole cítí lépe než žáci z běžných škol, učí se s radostí, nepodléhají strachu z chyb a úzkosti ze školního prostředí, necítí tlak soutěživosti.“
Projektů a programů, které Nadace České spořitelny podporuje, je ale podstatně víc. Všechny si dávají jednotně za cíl podporovat rozvoj kompetencí u dětí, přispívat k rozvoji finančního zdraví populace a obecné prosperitě, často se zaměřují také na tzv. wellbeing, který je nutným předpokladem pro kvalitní vzdělávání.
Vlastní nadační programy Den pro školu a Skoala
„Vedle podpory partnerských projektů se ale soustředíme také na svoje vlastní programy. Už tři roky úspěšně běží oblíbený Den pro školu, který propojuje školy s dobrovolníky z praxe,“ uvádí Brandenburg. Program Den pro školu nabízí školám jedinečnou možnost propojení s odborníky v nejrůznějších oborech a ukázat dětem nejen, o čem to je být například truhlářem, manažerem, lékárnicí nebo architektem, ale seznámit je s autentickými životními příběhy včetně chyb a omylů, které prostě ke každé profesní cestě patří. „Děti se dozvídají, kolik hodin denně stráví v práci třeba zahradník, kolik peněz si vydělá, jak s nimi nakládá, kolik času mu zbývá na koníčky, ale i třeba to, jak se ke své profesi propracoval, s jakými úskalími se musel vypořádat a co z toho, co se naučil ve škole, se mu hodilo, jaké kompetence jsou pro dospělý život zásadní,“ nastiňuje pestrost programu Brandenburg.
Nadace České spořitelny
- za dobu své existence přispěla na vzdělávání 866 miliony korun
- její aktivity mají dopad na 47 procent základních a středních škol v ČR
- do jejích aktivit zapojilo více než 9000 pedagogů
Nejnověji se Nadace České spořitelny může pochlubit vlastním programem finančního vzdělávání Skoala. Ten nyní v testovacím provozu zkoušejí vybraní učitelé, od jara příštího roku bude v plné verzi a zcela zdarma dostupný úplně všem. „Skoala je program finančního vzdělávání, který u nás zatím chyběl. Ve výuce se učitelé tomuto tématu věnovali většinou pouze okrajově, chyběly jim kvalitní podklady. A právě tady Skoala nabízí inovativní řešení. Jde o digitální platformu, která je moderní, přehledná a intuitivní, její obsah je neustále aktualizovaný a zábavně pojatý. Děti jsou do výuky aktivně zapojovány například formou diskuse, hry nebo workshopu tak, aby docházelo k plynulému rozvoji kompetencí zásadních pro jejich finanční zdraví. Pro učitele je výhodou téměř nulový čas na přípravu,“ vyzdvihuje jedinečnost nového programu Dana Brandenburg.
Více o Nadaci České spořitelny ZDE:
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist