Více než polovina Čechů plánuje strávit letošní dovolenou v zahraničí a nejčastěji míří do Itálie. Ukázal to průzkum společnosti Visa, která se zajímala také o to, jak lidé v sedmi zemích východní a střední Evropy plánují své prázdninové útraty a nakolik svá rozpočtová předsevzetí nakonec dodrží.

Preferovaným dovolenkovým destinacím letos vévodí Itálie, cestu do této země hodlá absolvovat čtvrtina dotázaných, kteří se chystají do zahraničí. Další velké skupiny českých turistů stráví svou dovolenou v Chorvatsku, Řecku, Polsku nebo na Slovensku. Z mimoevropských destinací pak Češi nejraději volí Egypt, Turecko, Thajsko nebo Tunisko.

Při výběru destinace se většina Čechů obrací na osvědčené zdroje – nejčastěji čerpá inspiraci u přátel a rodiny, vyhledává informace na turistických portálech nebo v cestovních kancelářích a brožurách. Objevuje se ale i nový fenomén. Každý desátý cestovatel se už v této otázce obrací na umělou inteligenci. Češi jsou v tomto ohledu stejně aktivní jako obyvatelé ostatních zemí střední a východní Evropy, kde se rovněž umělá inteligence pomalu stává při plánování dovolených užitečným pomocníkem.

 

 

 

 

Cílem dovolené je u většiny lidí odpočinek a relaxace, 54 procent dotázaných navíc vyhledává památky a kulturu, zatímco 22 procent míří za sportovními zážitky. Někteří respondenti se přihlásili také k trendu, kterému se začalo říkat workation a jedná se o kombinaci práce a dovolené, kdy zaměstnanec pracuje na dálku třeba z pláže nebo z horské chaty.

 

 

Útrata podle plánu

Pokud jde o útraty, Češi v zahraničí obvykle nechají méně peněz než Poláci a Slováci, ale víc než Rumuni, Chorvati, Maďaři a Bulhaři. Průměrný rozpočet na cestu do ciziny se u českých turistů pohybuje kolem 21 tisíc korun na osobu a zahrnuje především jídlo, výlety a nákup suvenýrů. Více než třetina lidí své zahraniční výdaje pečlivě plánuje ještě před odjezdem. Šestnáct procent dotázaných přiznává, že svou útratu přizpůsobují spolucestujícím, a to i v případě, že to znamená překročit předpokládaný rozpočet. Během dovolené pak každý druhý turista kontroluje své výdaje v internetovém bankovnictví a z těch, kdo si je předem naplánovali, dodrží stanovený rozpočet 88 procent dotázaných.

 

 

 

Oproti Polákům a Slovákům Češi utratí víc peněz za jídlo a pití, zato si méně kupují suvenýry. Liší se také způsobem dopravy. Zatímco Poláci více cestují letadlem, Češi a Slováci vyráží na dovolenou častěji autem nebo vlakem.

Stejnou kartou jako doma

Téměř všichni dotázaní v průzkumu odpověděli, že v zahraničí platí kombinací platební karty a hotovosti. Preference bezhotovostních plateb meziročně vzrostla o dvě procenta a důvodem je větší pohodlí, rychlost a bezpečnost, protože při tomto způsobu placení nehrozí ztráta či odcizení bankovek. Většina lidí ale použije stejnou platební kartu, jakou používá i doma. Jinou platební kartu si na dovolenou vezme jen 22 procent českých turistů.

Češi také rádi volí platby prostřednictvím mobilních peněženek. Jejich používání vzrostlo oproti minulému roku o 20 procent a třetina českých spotřebitelů si tuto platební metodu zvolila jako preferovanou při cestách do zahraničí. „Klíčovou technologií je zde tokenizace, která poskytuje dodatečnou úroveň zabezpečení, takže cestující mohou platit s větším klidem,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko Marcel Gajdoš.

Ubytování si Češi objednávají přes online platformy obvykle několik měsíců před plánovanou cestou. Ještě před odjezdem si také rezervují nebo i zaplatí některé další položky, například vstup do muzeí a atrakcí, místní dopravu, prohlídky s průvodcem nebo vypůjčení auta. 

 

 

Průzkum ukazuje, že čeští dovolenkáři si své výdaje hlídají a zároveň vyhledávají výhody, které jim cestování usnadní nebo zpříjemní. „Češi jsou při cestách do zahraničí velmi praktičtí, ale také očekávají, že banky jim nabídnou řešení, která zlepší jejich cestovní zážitky, a jsou ochotni za ně zaplatit. Mezi ně patří větší slevy na letenky a hotely či věrnostní programy,“ dodává Gajdoš. Firmám se proto podle něj vyplatí sledovat zákaznické preference a nabízet specializované produkty zaměřené na cestování, které těmto potřebám vycházejí vstříc. 

Kromě obecných plánů průzkum také zjišťoval, jaké jsou pro spotřebitele ve střední a východní Evropě nejvíce frustrující problémy související s cestováním. Ukázalo se, že mezi ty nejčastější patří neočekávané narušení cesty, jako je zpoždění či zrušení letů nebo ztráta zavazadel, dále pak přeplněná turistická centra nebo obavy z podvodů, kapsářů a celkové bezpečnosti. Každý desátý český turista také přiznává, že ho v zahraničí zaskočila nedostupnost bezhotovostních platebních metod, které nefungovaly tak, jak je zvyklý z domova.

Text vznikl ve spolupráci se společností Visa.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist