Každoroční konference pro stávající i potenciální klienty se v brněnském divadle Reduta nesla v japonském duchu. Více než 300 majitelů či klíčových manažerů úspěšných firem si užilo japonskou výzdobu, typický čaj, porcování tuňáka i speciální znělku. Již tradičně účastníci konference ochutnali i limitovanou edici ginu Nara s jelenem sika na etiketě, připravenou právě na počest nové verze systému. Především se ale dozvěděli, jaké novinky jsou v K2 nara implementovány a na co se mohou v budoucnu těšit. „Naší velkou snahou je návštěvníky konference nejen seznámit s tím, co jsme za ten rok udělali nového a čím jsme opepřili nejen náš nový gin, ale také je inspirovat, přivést na nové nápady a možná i ukázat cesty, aby jejich firmy byly ještě lepší a dále se posouvaly,“ upřesňuje Petr Schaffartzik, předseda představenstva skupiny K2.
Emoce, osobnost a proměna vedení
Právě inspirovat k zamyšlení se Petr Schaffartzik pokusil manažery v sále hned v první části konference. Otevřel téma: Jak důležitou roli hrají nejen v osobním životě, ale i v tom pracovním emoce. Jak ovlivňují rozhodování a prosperitu firmy či jací jsou i díky nim šéfové.
„Naše rozhodování ovlivňují emoce, i když často tvrdíme, že ne a že se rozhodujeme úplně racionálně. Výzkumy ukazují opak. Totiž že si rozumem pomáháme obhájit naše iracionální rozhodnutí založené třeba na sympatiích ke konzultantovi, na barvě loga, na příjemné atmosféře a přístupu lidí v K2,“ s úsměvem zdůraznil Petr Schaffartzik. Čím dál více se podle něho ukazuje, že úspěch implementace informačního systému není otázkou výkonu procesorů, ale emocí lidí.


Zkušenosti ukazují, že nedostatek emoční inteligence může ve firmách blokovat změny. Strach, nejistota, neschopnost adaptovat se na nové věci může pramenit z manažerské nerozhodnosti, přemíry ega nebo z potřeby mít vše pod kontrolou. Šéf, který nedokáže naslouchat, přijímat zpětnou vazbu a zvažovat i „měkká“ data, tedy nálady a potřeby svých lidí, se stává brzdou rozvoje. Vedení firmy by nemělo podceňovat sílu chvály – a to zejména té autentické, konkrétní a včasné. „Podívejte se na jazykové modely umělé inteligence – proč vás stále chválí, jak skvělou otázku jste mu položili? No přece, abyste se vrátili a ptali se dál, více s nimi pracovali,“ dává příklad Schaffartzik. Potvrzuje tak zásadní myšlenku konference: Symbióza – soulad dvou odlišných světů = informační systém, respektive celá firma musí fungovat s lidmi, nikoli navzdory nim.
A s tím souvisí i další téma, které Schaffartzik na konferenci otevřel, a to trend unbossingu, tedy snahy o maximální zplnomocnění zaměstnanců, otevřenou komunikaci a horizontální strukturu. Nepotlačuje hierarchii, ale mění její význam – z nástroje kontroly na nástroj podpory. „Úspěch firmy má každý majitel ve svých rukou. Je jejím mozkem, srdcem. Má ji vést, chránit a posouvat vpřed, ale nemá rozhodovat o každé roli toaletního papíru. Musí umět naslouchat, být sebekritický, pokorný a včas přiznat, že ani on nemá vždy pravdu a že není jediný na světě,“ motivoval Petr Schaffartzik přítomné šéfy a topmanažery k zamyšlení nad přístupem k řízení firem.
Vývoj (ani AI) nezastavíš
Vlastní představení novinek verze K2 nara formou videa vyvolalo zpočátku trochu rozpaky a úsměvy u auditoria. Až do chvíle, než Tomáš Szkandera, ředitel vývoje K2 atmitec, vysvětlil, že celé video vytvořila umělá inteligence, a ač nebylo dokonalé a mělo spoustu chyb, ukázalo jasný potenciál AI, který nelze ignorovat. Trend, který může výrazně zvýšit produktivitu a efektivitu ve firmách a který implementuje i K2.


Vývojář Ondřej Filip ukázal na modulu formulářů, jak výrazně může umělá inteligence našeptáváním a personalizovanou nabídkou jejich vyplnění urychlit. Vylepšený modul konfigurace produktů a nový modul pro tvorbu vlastních firemních formulářů včetně jejich třídění, vyhodnocení a využití ve webové aplikaci představil Tomáš Kupčík. Alena Bártová v modulu HR ukázala, jak může AI napomoci k urychlení práce v novém modulu pro nábor pracovníků či v oblasti hodnocení zaměstnanců.
Nové moduly v praxi
Novinky z oblasti prodeje, konkrétně mobilní POS terminál, který se proměnil díky K2 nara v plnohodnotný pokladní systém do terénu, představil Pavel Dziadzio. Významnou novinkou ve výrobě je modul kontroly kvality. Slouží k vyhodnocování klíčových parametrů, které mají vliv na kvalitu produktu. Tuto novinku, stejně jako modul sledování efektivity firemních strojů, představil Daniel Vitásek. Tento modul nejen ukáže, kolik a jak kvalitních produktů stroje vyrobily, ale také jejich skutečné využívání v čase.
Obchodní ředitel Pavel Motan ukázal, jak tři nejzajímavější case study z oboru logistiky pomohly vylepšit K2 nara. Zdůraznil, že trend využívání AI dnes směřuje k bezobslužným skladům. Vše záleží na řízení skladových procesů. V modulu logistiky K2 nara jsou proto implementovány tři novinky – hromadné zpracování dokladů ve vlnách; optimalizované úkoly pro skladové operace a vizualizace, mapa a navigace ve skladu pro nejefektivnější pohyb a „pickování“.
Myšlenka „Buďte proaktivní a mějte svůj systém pod kontrolou“ se prolínala prezentací Radovana Mana. Ukázal nové možnosti aplikace monitoring K2, která sleduje chování, provoz i chybovost systémů u klientů K2 a u jejich zákazníků. Umožňuje reagovat na nestandardní situace a vyřešit problém dříve, než nastane.
Nové technologie v K2
Budoucnost a nové technologie pro K2 představil Tomáš Szkandera. Systém K2 bude upgradován na novou technologii K2 backend s novým programovacím jazykem. To umožní, aby byl modulární, škálovatelný a stále dostupný. Martin Dziekanik ukázal konkrétní změny, které nová technologie přinese. Stručně řečeno: data budou na jednom místě a souběh dvou verzí zajistí uživatelský komfort. Aplikační server umožní postupné přesouvání a souběžný běh modulů a přitom stálou funkčnost systému. Přibydou ovšem i nové moduly jako třeba firemní chat pro komunikaci v reálném čase.
Dělejte chyby, ale neopakujte je
V odpolední části konference se tři hosté Petra Schaffartzika, majitelé významných firem: Miroslav Jakubec ze společnosti Servis Climatex, Zdeněk Černý z rodinné firmy Biomac a Dariusz Jakubowicz, majitel firmy Barvy a laky Hostivař, společně vrátili k tématu emocí a jejich vlivu na řízení firmy. Shodli se, že v práci jsou emoce spíše tlumené, korigované. Odvíjejí se hodně od výsledků ve smyslu – čím více práce, tím lepší emoce. Všichni byli zajedno, že dělat chyby je v pořádku, ale člověk se z nich musí poučit a nesmí je opakovat.
Zajímavá byla i diskuse na téma organizačních struktur a způsobu komunikace se zaměstnanci. Jedním z inspirativních příkladů, jak seznámit zaměstnance s důležitými novinkami a zabránit zkreslující šeptandě, může být pravidelná krátká videonahrávka rozhovoru pracovníka marketingu a manažera na dané téma. Video je vždy dostupné na firemním intranetu.
A v samotném závěru se diskutující vyjadřovali k „přepuštění“ zásadních pravomocí či předání moci. Shodli se, že je to obtížné, ale pracují na tom. A proč všichni tři stále chodí do firmy? Protože je jejich, protože mají zodpovědnost a taky pro načerpání energie.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist







