Málokterý český zákazník nakupující online se nesetkal s řešením od společnosti Shoptet, na které běží 40 procent tuzemské e-commerce. Shoptet, který začínal téměř před 17 lety jako poskytovatel e-shopového řešení pro začínající podnikatele, dnes obsluhuje i velké značky. Nabízí jim pokročilá řešení na míru, která dříve vyžadovala vývoj od nuly.
„Když jsme v roce 2008 začínali, byl rozdíl mezi krabicovými řešeními a těmi na míru obrovský, jako moře nebo rozvodněná řeka, dnes je to potok, který snadno překročíte,“ říká Ondřej Buben, komerční ředitel ve společnosti Shoptet.
Díky API a širokým možnostem customizace si dnes i velké e-shopy mohou dovolit využít e-commerce platformy, které si následně upraví podle svých specifických potřeb. V reakci na tento trend Shoptet představil službu Premium – hybridní model, který kombinuje výhody šablonového systému s flexibilitou řešení na míru.
„Údržba e-shopu vyvinutého na míru bývá pro velké firmy často nákladnější než vytvoření nového internetového obchodu. Když se rozhodují, zda jít cestou vlastního vývoje, nebo využít platformu, stále častěji zvažují druhou variantu. V posledních letech vnímáme výrazný posun v přístupu. Ještě před čtyřmi lety řada firem věřila, že nemůže vsadit na krabici,“ říká Ondřej Buben, podle kterého hybridní řešení je vhodné pro 95 procent firem.
V Darré změnili e-shop několikrát
Prémiovou službu využívají stovky zákazníků jako Havlíkova Apotéka, elektrospotřebiče Rohnson, Erika Fashion nebo výrobce povlečení Darré.
Příběh české rodinné firmy Darré z Náchoda dobře ilustruje, jak rychle se musí internetové obchody přizpůsobovat měnícím se podmínkám na trhu. Společnost založená v roce 2008 začínala s prodejem ložního prádla na stáncích, veletrzích a výstavách. A jelikož se zákazníci stále častěji ptali na e-shop, majitel firmy Aleš Kuchař se rozhodl, že ho založí.
První spustil v roce 2012 a obsahoval kolem pěti tisíc produktových variant. Jenže přišla pandemie a zásadně změnila nákupní chování zákazníků. Povlečení se přestalo prodávat a firma se musela ze dne na den přeorientovat na prodej látek. Novou cílovou skupinou se staly švadlenky. To znamenalo kompletně přehodit databázi produktů, otočit e-shop o 180 stupňů a oslovit novou klientelu. Jenže s odchodem pandemie přišlo Temu a další čínské e-shopy. Švadlenky přestaly šít a dominovat začal opět prodej povlečení. „Zatímco v roce 2022 tvořily látky kolem 80 procent prodejů, o tři roky později je to jenom osm procent,“ potvrzuje Aleš Kuchař.


Veškeré turbulence firma zvládala na e-commerce platformě. Jen k ní postupně přidávala různé funkcionality. Jednou z posledních byla možnost změnit velikost polštáře u setu s povlečením. Jednalo se o reakci na častou prosbu zákazníků na call centru. „Pro příští rok plánujeme změnu designu internetového obchodu, větší focus na spolupráci s B2B klientelou a důraz na personalizaci,“ říká Aleš Kuchař.
Od roku 2023 využívá Darré prémiovou službu od Shoptetu. Důvodem byla expanze na Slovensko a potřeba efektivně propojit českou a slovenskou doménu. „Jelikož nemáme vlastní ERP systém, bylo pro nás klíčové mít API rozhraní, které umožní synchronizaci mezi oběma e-shopy,“ vysvětluje Aleš Kuchař.
Podle Ondřeje Bubna je právě API jedním z důvodů, proč firmy volí hybridní model. „Na různé trhy můžete expandovat buď tím, že máte na jedné doméně různé jazykové mutace, nebo máte samostatné domény a data mezi oběma e-shopy musíte synchronizovat včetně skladových zásob. Někteří to řeší exportem a importem dat, ale to přináší časové zpoždění a nutnost ručního zadávání,“ vysvětluje.
Někde se stále vyplatí vývoj na míru
V rámci Shoptet Premium klienti využívají až 90 procent funkcionalit dostupných na platformě, přičemž zbylých 10 procent si nechávají doprogramovat. Spuštění trvá v průměru pět měsíců, polovinu času oproti vývoji na zakázku. U prémiových klientů patří mezi nejčastější úpravy e-commerce platformy napojení na systémy třetích stran nebo specifické funkce, jako jsou modely předplatného.
„Letos jsme spustili i řešení pro předautorizaci plateb. To je funkce, kdy se zákazníkovi zablokuje odhad ceny na kartě a následně se strhne až skutečná částka, například až po převážení zboží, což je skvělé pro e-shopy s proměnlivou hmotností zásilek. Výhodou je, že není nutné řešit refundace. Do letošního roku taková funkcionalita na běžných platformách prakticky neexistovala, nyní je dostupná v rámci Shoptet Premium,“ říká Ondřej Buben.
Zároveň přiznává, že předpřipravená šablona není vhodná pro každého. Do vývoje e-shopu na míru se pouštějí především největší hráči na trhu, kteří mají velmi komplexní a propojené systémy a jsou hodně inovativní. „Vyvíjet vlastní e-shopy se vyplatí také franšízám, některým B2B klientům a marketplace platformám. Do budoucna věříme, že i u nich se budou rozdíly postupně vyrovnávat a hybridní modely budou umět pokrýt stále více specifických potřeb i u těchto typů klientů,“ říká Ondřej Buben.
Narůstající role AI
Společnosti Shoptet, která je lídrem v poskytování e-shopových řešení se dlouhodobě daří. V loňském roce zvýšila své tržby o 27 procent na 710 milionů korun. Kromě Shoptet Premium se na rekordních výsledcích podílelo několik nových služeb. Jednou z nich jsou Shoptet Balíky – služba, která nabízí objednávání přepravy balíkových zásilek, tisk štítků, sledování stavu zásilek a jejich statistiky. Další loňskou novinkou byly Shoptet Kampaně – marketingový nástroj, který pomocí umělé inteligence pomáhá s nastavením reklamních kampaní.
Umělá inteligence patří mezi oblasti, které v Shoptetu pečlivě sledují s cílem postupně rozšiřovat nabídku doplňků založených na AI technologiích. Již dnes se v e-shopech stále častěji objevují chatboti, kteří zrychlují a zefektivňují komunikaci se zákazníky. Jednoho takového má nově i Darré. Čtyři měsíce ho učili, aby odpovídal zákazníkům podle jejich představ.
„Chatboty se na e-shopech objevují čím dál častěji. Důvody jsou především dva. Prvním je, že se z toho pomalu stává standard, objevují se stále více, což vytváří FOMO efekt. Druhým důvodem jsou vysoké náklady na zákaznickou podporu. Navíc komunikace přes e-mail nebo telefon není pro mnohé zákazníky komfortní, zvlášť v dnešní době, kdy jsme všichni zvyklí mít vše rychle,“ říká Ondřej Buben.
Umělá inteligence bude hrát ve vývoji e-shopů stále větší roli, ne ale takovou, aby se stala konkurencí a sama vyvíjela e-commerce platformu. „Přirovnal bych to k platebním kartám. Dnes už málokdo používá fyzickou kartu, ale stále vše běží na kolejích karetních systémů, jako je Mastercard. Stále musí někdo kartu vydat a akceptovat. Pozadí zůstává stejné, jen se mění forma vpředu. A podobně se to projeví i na Shoptetu. Jádro zůstane, jen se budou postupně upravovat nástroje, se kterými pracujeme,“ je přesvědčený Ondřej Buben.
Článek vznikl ve spolupráci se společností Shoptet.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist








